Verkoop-party

Ga jij wel eens naar zo'n verkoop-party?


Gezellig bij een collega, vriendin of bij de buurvrouw tijdens de koffie luisteren naar een demonstratrice die haar producten aanprijst?

Onlangs werd ik uitgenodigd voor een verkoop-party. Reuze gezellig zo'n party, maar er blijft bij mij helaas altijd wel wat aan mijn vingers plakken.
Ten eerste is het erg gezellig. Over het algemeen zijn het allemaal vrouwen die elkaar via de gastvrouw kennen, dus dat kwebbelt lekker weg.
Van dat groepje vrouwen zijn er al enkele die het product kennen en gebruiken en daar dan natuurlijk erg enthousiast over zijn. Anders waren ze niet gekomen!
De anderen komen omdat ze nieuwsgierig zijn naar het product, voor de gezelligheid of om de gastvrouw een plezier te doen, zodat er genoeg mensen zijn.
Over het algemeen gaat iedereen met een aankoop naar huis, of ze maken een afspraak om een volgende keer een party te organiseren.
Want hoe meer er wordt verkocht en hoe meer afspraken er worden gemaakt voor party's, des te groter is het cadeau dat de gastvrouw mag uitzoeken.
En natuurlijk gunt men haar dat beetje extra.

Mijn eerste herinnering aan een verkoop-party is wel al heel wat jaren geleden. Ik was denk ik een jaar of 8 en ging een weekendje logeren bij mijn oma. Mijn tante kwam dat weekend langs en ze had een enorm grote ( in mijn ogen toen) beautycase bij zich. Die werd op het Perzische tafelkleed van de eetkamertafel opengeklapt.
Daar kwam een geweldige schat aan make-up spullen uit tevoorschijn. Een wallhalla voor elke vrouw.
Wauw, wat was ik onder de indruk. Waarschijnlijk was het Oriflame of zoiets, ik heb geen idee, maar het was wel super interessant.

Jaren later, toen ik op mezelf ging wonen, begonnen de party's waar ik voor werd uitgenodigd of die ik zelf organiseerde. Van Tupperware tot Tom-Du, en nog van alles daar tussenin. Alle producten waren even handig, je snapt gewoon niet hoe je al die jaren zonder hebt gedaan.
Ik denk dat menig huishoudkastje vol staat met zulke (vaak ongebruikte) producten.

Toch is de manier van verkopen tijdens deze party's veranderd.
Eerst werd er iets over verteld, ze werden geshowd en rondgegeven, zodat je ze goed kon bekijken.
Tegenwoordig mag je alles proberen. Bij Tupperware wordt er zelfs iets lekkers mee gemaakt, wat je natuurlijk meteen kunt proeven.
Bij de schoonmaakproducten maken ze bijvoorbeeld je oven schoon, of 1 raam, waardoor je de volgende dag zelf de rest moet gaan wassen.
We willen tegenwoordig zien en ervaren dat het werkt en wat het doet.

Ik vraag me nu alleen af welke verkooptechniek ze toepassen tijdens een Ladies Night Party? Demonstreren en proberen of toch maar op de ouderwetse manier: uitleggen en rondgeven?
Laten we het houden op de laatste methode.

Een slim bedachte verkoopstrategie.
Een groepje hetzelfde type vrouwen (meestal), waarvan er al een paar enthousiast zijn over het product (extra reclame). Gezellig met een kopje koffie en iets lekkers erbij.
De sociale "druk"die er is om toch iets te gaan kopen, zodat de gastvrouw iets moois uit kan kiezen.
En ze maken hun product exclusief, want het is alleen maar te koop tijdens een party.
Een goede verkooptechniek, dat is wel duidelijk.

Daarom heb ik besloten om niet meer naar zo'n party te gaan. (tenzij ik oprecht geïnteresseerd ben in het product natuurlijk J)

PS
Hoe zit het eigenlijk met jouw verkooptechniek? Ben jij exclusief genoeg of van jou dertien in een dozijn?
Wat kun jij doen om je verkoop te verhogen?
Vind je het leuk om daar een keer over te sparren?
Laat het me weten.
Dan kijken we tijdens een kop koffie wat ik voor je zou kunnen betekenen.